Chris Kouwenhoven

- Programma: 2
- Serie: 4 van 5
- Baan: 3
- Start-tijd: 10.00 (schatting)
- Startlijst
- Resultaat: 21'13"62, Zilver en een nieuw p.r.

Zondag 13 oktober 2024 - 800(m) vrije slag

- inzwemmen: 08.00 uur
- jury: 08:00 uur
- aanvang: 09.00 uur
- Programma: 23
- Serie: 4 van 6
- Baan: 3
- Start-tijd: 09.45 (schatting)
- Startlijst
- Resultaat: 11'09"05, Zilver

Verslag

14 oktober 2024
Vorig jaar had ik al besloten om eens naar het Luxemburgs Masters Kampioenschap te gaan. Kleinschalige wedstrijd, over de grens en zoals het eruit zag een prachtig zwembad en dit jaar kwam het ervan. In tegenstelling tot Nederland zijn hier alle starts in 2 weekend-dagen gestopt en had ik al direct besloten om alleen de 1500 en 800 te zwemmen. Dat hield ook in dat ik vrijdag kon gaan reizen en zondag weer terug. Inclusief tussenstop was het zo'n 6 uur reizen met de camper. Campertje heeft zich heel dapper gedragen. Behoorlijk wat stijgingspercentage moeten overbruggen en soms was de snelheid omhoog niet hoger dan 60 km/uur.
De overnachtingsplek die ik eerst had uitgekozen was niet beschikbaar en het duurde even voordat ik een geschikte plek had gevonden. Vervolgens kwestie van eten, beetje lezen en om 19.30 toen het donker werd de slaapzak opgezocht.
Na een prima nachtrust de volgende ochtend op tijd richting het zwembad gewandeld (zo'n twee km), eerste keer is toch altijd even zoeken en ruim op tijd aanwezig. Zwembad en kleedruimtes verkennen, plekje langs het bad opzoeken en om 08.00 kon er worden ingezwommen.

De 1500
Op zaterdag dus de 1500 en ik mocht in de 1-na laatste serie. Door de kleine bezetting zwommen de dames en heren bij elkaar. Naast mij een Nederlandse en daarnaast de meneer die volgens de inschrijftijd als eerste was geplaatst, die moest ik in de gaten gaan houden en het zou dus een tactische race worden. Wel had ik mij voorgenomen om onder het p.r. te gaan zwemmen want dat schatte ik in om nodig te hebben. Het plan was om er een zware race van te maken, de concurrent was op de 400 tijdens het laatste NK significant sneller, echter wist ik natuurlijk niet zijn lange afstand kwaliteiten.
Eerste 400 ging ik vlot van start en lag inmiddels een lengte voor, met een schuin oog kon ik naar het display kijken en zag ik dat ik met de tussentijden mooi onder het p.r. aan het zwemmen was. Tussen de 400 en 600 werd het gat echter iets kleiner. In de tussentijden achteraf zag ik dat mijn tempo langzamer werd, in eerste instantie dacht ik aan een versnelling van zijn kant. (overigens lag twee banen verderop nog een andere concurrent, die was echter na een paar honderd meter al buiten beeld). De veronderstelde versnelling kon ik echter redelijk makkelijk weer omzetten tot een lengte voorsprong. Na een kilometer echter werd het mij een stuk zwaarder (toch te vlot van start?) en belandde ik in de langzame tussentijden. Baan 5 bleef zijn tempo's goed vasthouden en kwam langszij en mij zelfs voorbij. Nog heel even weten aan te klampen echter had niet meer de kracht om mee te gaan en uiteindelijk verslagen met 5 seconden. Wel een keurig p.r. en een zilveren medaille eraan over gehouden.
Een race op deze manier vind ik nog steeds ontzettend leuk, directe strijd en direct resultaat. Ook heel leuk vind ik dat er een officiele podiumceremonie is. Helaas is dit tijdens de andere races (logisch want er is nu eenmaal krap tijd) en daardoor is niet altijd het podium gevuld met alle prijswinnaars.

Zaterdagmiddag
Ik had een boterham meegenomen om direct na afloop te nemen en had bedacht om via een omweg terug te wandelen en de rest van de middag te recoveren in de camper. Oud Luxemburg zou het worden, want het leer erop dat het Centrum verder weg was van de camper en teveel wandelen bevalt mij niet om de volgende dag weer te kunnen presteren. Eerlijk gezocht vond ik het de stad erg tegenvallen. Gebouwen zijn oud, dat is op zich wel mooi, maar erg vervallen. Ook de winkeltjes zijn erg mondjesmaat en wat er aan winkel is valt allemaal in de categorie luxe.
Na een paar kilometer weer terug in de camper, tas uitpakken, nog wat herstel eten en vervolgens in de recovery modus. Na het avondeten was het weer vlot richting slaapzak voor een lange nachtrust.

De 800
Zondagochtend weer op tijd eruit voor het ochtendritueel. Aangezien dit alweer de laatste dag was had ik besloten om de camper wat dichterbij te zetten en alvast even de tank vol te gooien voor de terugreis. In het zwembad ging ik dit keer in de hoek zitten waar ook andere clubs uit NL zaten met het 25m warm-up bad op de achtergrond. Na het inzwemmen was de tijd voor mijn start een stuk korter en ook nu weer dames en heren bij elkaar in de starts, wel zo leuk. Het gat met nummer 1 geplaatst was te groot om te kunnen dichten en er restte mij eigenlijk alleen een p.r. aanval in. Met in het achterhoofd dat ik gisteren iets te snel van start ging wilde ik het nu anders opbouwen.
Oeps, bij 400 meter zag ik echter dat ik wel heel erg langzaam was vertrokken en ik moest behoorlijk wat secondes gaan goedkomen. Kortom, er was een negative split nodig en daar heb ik mij volledig op gestort. Helemaal leegzwemmen, keurige negative split van zo'n twee seconden en dan is het eigenlijk wel zuur dat je dan een halve seconde boven het p.r. blijft hangen. Bij deze start ging ik wederom met een zilveren medaille via de podiumceremonie naar huis.

Zondagmiddag
Heenreis was ik door België heen gereden en pas op het laatste moment Luxemburg in. Op de heenweg vind ik dat wel zo prettig, tenslotte moet het dan allemaal nog gebeuren. Terugreis besloot ik om de binnendoor wegen te nemen en dan in het Noorden pas door België heen ons eigen Limburg in te rijden. Deze route is een stuk mooier en eigenlijk (met de camper dan) niet eens langzamer. Mooie glooiende heuvels als uitzicht met huisjes die er zo tegenaan geplakt lijken. Om de zoveel kilometer een tunnel (hoefde de dappere camper iets minder hard te werken) en dat is zo uitstekend bevallen. In het laatste dorp nog even (goedkoop) de tank vol gegooid en daarna in een gestaag tempo terug naar huis. Moe natuurlijk van het reizen en ook de wedstrijden alleen de natte en vuile spullen uit de camper, de rest heb ik op het gemak vanochtend gedaan.

Ik vond het een erg leuk weekend op deze manier en ik wil zeker terug om te kijken of ik zilver kan gaan inruilen voor goud en misschien ga ik dan ook wel op andere afstanden nog starten, want aan de uitslagen te zien lag op iedere afstand wel een medaille kans.

Nieuwsbrief
Geen artikel missen?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Het is gratis, je kunt je te allen tijde ervoor afmelden (en weer aanmelden), verschijnt 1x per 2 weken en bevat een selectie van nieuwe of aangepaste artikelen die geschikt genoeg zijn voor de nieuwsbrief.