04 september 2019
In de zoektocht naar meer aerodynamica op de fiets ben ik een aantal jaren geleden op het artikel Hydration Guide 2015 bij TriRig uitgekomen.
Dit artikel geeft vooral aan dat een bidon op de zitbuis de minst aerodynamische positie is. Op de onderbuis is alweer meer aerodynamisch. Achter het zadel en tussen de armen op het ligstuur zal de meeste aerodynamische voordelen opleveren.
Aangezien mijn Felt Da1 alleen bevestiging heeft op de zitbuis vond ik dat ik moest gaan experimenteren met andere plekken voor de bidon.
Hiervoor heb ik de Bottle Plate van Pro Aerofuel aangeschaft. Deze komt standaard met klittenband om hem te bevestigen op het ligstuur en daar ben ik uiteraard mee begonnen om de juiste positie te bepalen. In eerste instantie heb ik gebruik gemaakt van de bidonhouder die op de zitbuis bevestigt was (Felt Carbon), echter dat was niet zo'n succes en ben ik over gestapt op bidonhouders met wat meer klemvermogen.
Vervolgens ben ik gaan experimenteren met de richting van de bidon. Met het mondstuk naar mij toe en met het mondstuk van mij af. Deze keuze was eigenlijk snel bepaald. Met het mondstuk van mij af kon ik de bidon er makkelijker uit krijgen en had het gevoel minder handelingen te hoeven plegen en mijn arm te moeten draaien.
Tenslotte was de lengte aan de beurt. Op het moment dat je de bidon naar voren eruit trekt moet je rekening houden met alles wat aan de voorkant zit. Het type ligstuur, wellicht verstellers die daar gemonteerd zijn. Aanwezigheid van een fietscomputer. Des te meer er aan de voorkant aanwezig is van het ligstuur, des te verder naar achteren je de bidonhouder op de plaat moet monteren. Gelukkig heeft deze plaat een aantal opties waar je kan bevestigen en hoeft er niet zelf getapped te worden.
Naast de aanwezigheid van diverse onderdelen op je ligstuur moet je rekening houden met de grootte van de bidon. De bidon met 750ml inhoud is nu eenmaal langer dan die met 500ml inhoud.
De uiteindelijke bevestiging heb ik dusdanig gedaan dat zowel een 500ml als een 750ml bidon prima past en te gebruiken is.
Op de foto's zie je dat ik de uiteindelijke plaat heb verzaagd. De twee uitstulpsels heb ik verwijderd om zodoende de plaat maximaal tegen de stuurpen aan te kunnen krijgen om zodoende aan de voorkant ook maximale ruimte te krijgen. Daarnaast ligt op deze manier de bidon en bidonhouder prettiger tussen mijn armen en handen.
Deze laatste setup heb ik inmiddels een aantal jaren met volle tevredenheid. De standaard klittenband bevestiging heb ik vervangen door tiewraps en zoals je op de foto's ziet heb het stuurlint doorgetaped. Dit om rammelen te voorkomen en ervoor te zorgen dat de tiewrap geen beschadingen aan de lak veroorzaakt.
Tijdens wedstrijden kies ik zoveel mogelijk voor een 500ml bidon op het stuur. Naast dat deze makkelijker te gebruiken is, is hij ook 250 gram lichter wat een minder zenuwachtige voorbouw oplevert en is hij korter dan een 750ml wat toch net wat prettiger ligt tussen mijn armen.
Inmiddels heb ik ook bidonhouders achter het zadel, waarover later meer. Deze worden vooral gebruikt als voorraad. Tijdens een wedstrijd drink ik uit de bidon op het ligstuur en vervang deze wanneer hij leeg is door een bidon van achter het zadel vandaan. Wanneer mogelijk deponeer ik de lege bidon bij de coach langs de weg.